EPO a peu. De Collbató a Corbera i final a Viladecans

De la Serralada Prelitoral fins a la Litoral acabant per la plana deltàica del Llobregat.

RECORDEU: És recomanable dividir el recorregut en diverses etapes adaptades al vostre nivell físic. Conteu que caminareu a 4 km hora i per cada 300 m de desnivell de pujada heu de sumar una hora més de marxa.

Començarem la ruta des del pàrquing de l’Aeri a Monistrol. Remuntem el riu pel voral de la carretera fins a trobar l’estació de bombeig que porta l’aigua al Monestir. Aquí comença el corriol de pujada, estret i en algun tram tant dret que ens obligarà a grimpar. Aviat se’ns obrirà la panoràmica sobre la vall del Llobregat i el Congost del Cairat. Seguirem pujant per una zona arbustiva, més o menys recuperada des de l’incendi de l’any 1986. A la nostra esquerra, a recer d'un cingle veurem la Santa Cova. Ara ja, seguirem fins a arribar al Monestir.

Deixem el Monestir i seguim en lleugera pujada cap a l’ermita de Sant Miquel.  Som al sector més alt de la ruta, on podrem gaudir d'esplèndides vistes.  Baixarem pel corriol de les Feixades fins a arribar a les Coves del Salnitre, l’Ermita de la Salut i l'encisador poblet de Collbató.

Arribem a Collbató i del mirador del balcó a Montserrat, gaudim de les  vistes a La Salut, el Massís de Montserrat i el camí de les Coves de Salnitre per on hem baixat. És moment de descansar una estona tot fent un tomb per nucli vell del poble, a tocar d'on estem.

Seguirem direcció Esparreguera, per les davallades de la Serralada Prelitoral. Un cop creuat el poble d’Esparreguera cap a ponent, ens endinsem en la Depressió Prelitoral a tocar la l’Anoia i sense entrar a la plana de l’Anoia, se'ns contagiarà part del seu paisatge en travessar els altiplans cerealístics de sobre Abrera direcció Sant Esteve de Sesrovires.

El torrents i rieres de vegetació més tendra i ufanosa, van solcant aquests petits altiplans. Resseguirem un bonic exemple pel Torrent de Sitges a St. Esteve de Sesrovires i d’aquí començarem una lleugera davallada cap al contrafort on el riu Anoia mena les aigües a Llobregat: la vermella Serra de l’Altaix a Martorell.

Creuem el riu Anoia i ens disposem a travessar la Serralada Litoral per Castellví de Rosanes direcció Corbera de Llobregat. El paisatge canvia per complert i ara, un cop deixades les vinyes de la vall de l’Anoia, la coberta forestal es fa contínua ben bé fins al poble de Viladecans. A la Vall del Llobregat, aquesta serralada rep el nom de Muntanyes d’Ordal i més a ponent, tocant el Penedès, és la Serra del Garraf.

Pujarem i baixarem collades que separen el pobles de Castellví de Corbera, Pallejà, La Palma de Cervelló, Cervelló, Torrelles de Llobregat, Sant Climent i per últim Viladecans. Cingles vermells a Corbera; vistes espectaculars al mirador sobre Pallejà, la joia de Santa Maria de Cervelló, i tot un seguit d’elements patrimonials esquitxen aquestes muntanyes d’Ordal que miren cap al Llobregat.

Esporàdicament trobarem raconades amb hortes i fruiters prop les rieres de Corbera i la Palma. En passar per Torrelles i Sant Climent, veurem als vessants de l’ermita de Sant Ramón, testimonis dels camps de cireres que antigament cobrien el terme. Per dins el bosc, copsarem marges de pedra seca i feixes que ens expliquem el domini del conreu, sobretot de la vinya, abans que el bosc de pi blanc no ho envais tot .

Ens n’adonarem també de les singularitats del sol que trepitgem. Fixeu-vos com passem de la plana amb bruns i còdols sedimentaris; a la muntanya de blancs càrstics, vermells de gresos i conglomerats, o grisos de llicorelles i esquistos.

Arribem a Viladecans, a peu de la serralada Litoral amb vistes a mar, i  encara ens resta descobrir la tercera unitat geogràfica de la ruta: la Plana Deltaica del Llobregat.

Ara sí, pel camí de les Filipines, ben planer, anirem travessant tota la plana productora d’hortalisses fins a arribar a la protectora pineda litoral i, a l’altra banda d’aquesta franja de pins pinyoners, les dunes i la platja

Fiche technique

Catégorie
Eix de Ponent
Modalité
A peu
Difficulté
Mitjana
Itinéraire
En línia
Localité de départ
Localité de destination
Viladecans
Villages le long du parcours
Sant Esteve Sesrovires

Gavà
Conseils

TRAÇAT

• És recomanable dividir el recorregut en diverses etapes adaptades al vostre nivell físic. Conteu que caminareu a 4 km hora i per cada 300 m de desnivell de pujada heu de sumar una hora més de marxa.

• Pujada i baixada del Monestir de Montserrat demana un esforç considerable.

• Primera part de la ruta amb pendents pronunciats i en algun tram exposat.

• Sovint el corriol de pujada es desdibuixa. No patiu. Seguiu el track o pugeu per on us sigui més fàcil. També hi ha marques de pintura.

• La resta de la ruta, passarem majorment per pista i en menor percentatge trams asfaltats urbans i corriols.

• A Corbera podeu trobar un petit tram de la riera amb molta canya. En aquesta cas passeu pel carrer asfaltat de sobre i tot seguit enllaceu de nou.

• Si teniu una visió general del track podeu trobar possibles dreceres.

• Les banderoles ens orienten de la situació i direcció a seguir. Si en un creuament no n’hi ha, seguiu pista principal i reviseu els avisos del track al mòbil.

• Millor porteu la ruta descarrega off-line.

• Tot i que anirem trobant senyals de pintura de camins com GR o SL, no patiu, millor seguir el track i les banderoles. Camins del Baix LLobregat. Eix de Ponent (EPO)

• Estalvieu el màxim de bateria amb el mòbil que navegueu.

AIGUA

• Fonts als pobles per on passeu.

PRECAUCIONS

• Aneu en compte als trams de cingles i caminets exposats i de fort pendent a la primera etapa de la ruta.

• La pujada de Monistrol té algun pas exposat que cal fer amb prudència.

• Del Monestir a Collbató hi ha baixades fortes on heu de fermar el pas.

• Dosifiqueu l’esforç. Sobretot el primer tram de Monistrol a Collbató.

• Circulació de vehicles a motor pels nuclis urbans però també per algunes pistes forestals.

• No oblideu anar menjant i sobretot beure.

• Respecteu la propietat privada i el medi natural.

• No deixeu brossa pel camí.

• Compte amb guals inundables de rieres si ha plogut.(Masquefa, Corbera, Cervelló)

• Atenció als més petits en el primer tram de la ruta: Monistrol-Collbató.

METEO

• Informeu-vos de la previsió meteorològica.

• El dies rúfols poden deslluir aquesta sortida.

MATERIAL

• Calçat còmode i roba adient a l’època de l’any.

• Crema de protecció solar a l'estiu.

• Petita farmaciola per llagues i ferides de fretgament.

• Uns pals de tresc ens poden ser molt útils.

• Màquina fotogràfica i accés a un plànol per saber on som en cas que necessitem trobar una drecera.

ALTRES EQUIPAMENTS

• Montserrat i el complex del Monestir.

• Coves de Salnitre.

• Nucli vell de Collbató

• Trobarem àrees de pícnic a Sant Esteve de Sesrovires: Parc Canals i Nubiola; a Martorell el Parc Forestal de Can Cases.

• En entrar a cada municipi trobareu un plafó de situació de la ruta.

• Al llarg del camí hi ha pals amb banderoles que us indiquen situació, punts propers i possibles variants.